Forløbet består af nogle faste rammer i form af faste mødetider og min. 22,5 timers skemalagte aktiviteter pr. uge, liggende fra mandag til fredag. Forløbet inkluderer morgenmad og frokost.
Aktiviteterne ligger inden for følgende områder, hvor der for hvert område fastlægges individuelle udviklingsmål med udgangspunkt i hver enkelt elevs forudsætninger og udfordringer.
ADL støtte:
Inddrage planlægning, strukturering og udførelse af dagligdagens gøremål, herunder:
- Indkøb til morgenmad og frokost, herunder f.eks lave budget og indkøbsseddel samt købe ind
- Lave, stille an til og rydde op efter morgenmad og frokost
- Gøre køkken og cafeteriet rent
- Sortere og vaske tøj
- Transport, herunder finde cykelrute, læse køreplaner, tage bus og tog. Der vil være mulighed for at afhente elever på Fruens Bøge Station eller Odense Banegård.
Arbejdsopgaver:
- Staldarbejde, herunder:
- ansvar for 1-2 heste samt deres udstyr, som tjekkes, strigles og passes hver dag.
- Muge bokse
- Feje staldgulv og holde orden i stalden
- Hjælpe i ridefysioterapien, hjælpe med at klargøre hestene og trække dem
- Vedligeholdelse, f.eks maling, reparation af hegn, udskiftning af pærer etc.
Sociale kompetencer:
- Fællesspisning til morgenmad og frokost
- Samarbejde om at lave/rydde op efter morgenmad og frokost
- Samarbejde i stalden og om ansvaret for hestene
- Samarbejde med hestene
- Deltage i/hjælpe til ved større klubaktiviteter som f eks stævner
Sexual undervisning i uge 6:
- med fokus på at kende egne grænser og at sige fra samt at respektere andres grænser
Rideundervisning/lære om hesten:
- De elever, der ønsker det, får en ugentlig ride undervisningstime
- Lære om hestens natur, signaler samt pasning og pleje
- Skulle en eller flere af eleverne selv have en hest, er der mulighed for at få den med på DAR. Priserne kan ses her og er ikke en del af STU forløbet: https://www.dalumgaardrideklub.dk/page/priser-opstaldning
Læse- og regnefærdigheder:
Vedligeholdelse og udvikling af læse- og regnefærdigheder sker fortrinsvis ved at inddrage disse i de daglige aktiviteter. Elever, der ønsker det, kan desuden tage op til 2 fag på VUC, som lægges ind i deres skema.
Samfunds- og borgertræning:
- Pligt og rettigheder som borger
- Hvilke oplysninger skal registreres hvor, og hvordan gør man
- Hvor henvender man sig om hvad, og hvordan gør man
- MitID
- Læge
- Tandlæge
- Kalenderstyring ifm smed og vaccinationer til hestene, der senere også overføres til elevernes private aktiviteter
Motion og kost:
Læring om motion og kost er integreret i STU hverdagen på DAR.
Løbende afklaringsforløb omkring ønsker til og muligheder for fremtiden:
DAR har, som en del af vores STU forløb, et samarbejde med en sagsbehandler fra Odense Kommune omkring et løbende afklaringsforløb for alle vores STU elever, som er på 2. og 3. år. Der holdes afklaringsmøder med hver STU elev, sagsbehandleren samt lederen af STU på DAR hvert halve år. Formålet med disse møder er bla.:
- at sikre nogle trygge og velkendte rammer, hvor den unge tør og vil give udtryk for ønsker og mål, samt lytte til råd og vejledning.
- løbende at arbejde med afklaring af elevens ønsker og mål efter endt STU uddannelse
- løbende at tilpasse elevens forløb og mål på STU med ovenstående
- at sikre rettidig involvering af de nødvendige ressourcer fra elevens kommune
- at undgå frafald
- at eleven står med nogle klare og realistiske mål efter endt STU uddannelse
STU-uddannelsen på DAR følger ferieplanen for STU i Odense Kommune: https://www.odense.dk/csv/undervisning/stu/ferieplan